Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O Vánocích

Kde jenom zažít... Čím blíže je konec roku 2014, tím více cítím, že to byl začátek.

Začátek, v němž jsem „vyletěla z hnízda“; a zjistila jsem, že onen let přináší nesmírnou svobodu – na druhou stranu vyžaduje velkou zodpovědnost a hlavně – cíl (nebo alespoň směr). A tak rovněž vím, kam dále směřovat nechci. Nepředpokládám, že bych dokázala změnit to, co prostě změnit nemohu, protože to není v mých silách, nedosáhnu na to; přesto si myslím, kterak měnit sebe znamená měnit mnohé – každopádně vždycky jde o to cítit se „dobře“; člověk cítící se „dobře“ by vlastně ani nemusel být jiný než „dobrý“. Leč ve skutečnosti tomu tak, samozřejmě, vždycky není. A poznala jsem i takové lidi, kteří, ačkoliv žijí v „dobru“, ze sebe ustavičně vysílají cosi negativního. A já, jsem-li do takového negativna zavlečena, mám nutkání sápat se pryč, okamžitě – kolikrát si říkám, že už to „nedávám“, jenže doposud jsem to nějakým způsobem „dala“ – a bylo to právě díky lidem, již nepotřebují být negativističtí (až zlí), poněvadž vědí, proč chtějí být „dobří“. Zkuste se někdy zeptat morouse, proč je morousem. Dost určitě neví – on se pouze domnívá, oprávněně, kterak má pádný důvod k tomu, aby byl zasmušilý. Myslím si, že je to otázka postojů, k sobě samému pak především. Jak by člověk mohl být spokojený se světem kolem, není-li spokojen sám se sebou, se svým vnitřním světem, jenž se přímo promítá do světa vnějšího?

Strašně jsem se bála, že se změnou (města, místa, školy, lidí… – života) se nezvládnu vyrovnat, jelikož… doma je doma. Jenomže jsem poznala, kterak to takhle vůbec nefunguje. Doma je tam, kde se člověk cítí „dobře“. A co je důležité – člověk se musí chtít cítit „dobře“ – zavání to investicí pořádné dávky energie a trpělivosti. Přiznávám, v průběhu posledního čtvrtroku jsem si tolikrát sáhla na dno – sáhla a rozhodla se odrazit. Již chápu, že i jinde, ne jen ve škole, se člověk učí. A tenhle úkol (problém k vyřešení) – žít – obelstít nelze (není tedy možné jakkoliv podvádět). A i ve škole se učím – pravda, doteď spíše stále doháním – přesto držím krok a nezpomalím, jsem na vlně. Napojena na „dobře“ vypadající město, místo, školu, lidi… – na „dobrý“ život, jenž mám jedině ve svých rukách, které ovšem mohu proplétat s rukama dalšíma. A jsem šťastná, že jsem přišla na to, kterak i tento nástroj dohromady, spolu s jiným – srdcem – nádherně funguje. Říká se, že minuty, ty zlodějky, kradou člověku mládí. Dovolila bych si nesouhlasit. Znám staré lidi – a přece jsou pořád mladí. Tento rok mi dal, a dává, hodně. Zdalipak i bral? Ano, bral. A tak vzpomínám, jak jsem tehdy před maturitou viděla dědu naposledy. Věřím však, kterak i jemu bylo dáno – vysvobození a konec – nový začátek. Nevím jistě, zda po smrti ještě něco je. Čím jsem si ale naprosto jistá, a právě proto, tady JE – tady a teď. JE tu i minulost (a lidi, kteří neminuli), jež, ať chcete, či ne, ovlivňuje přítomnost. Přičemž hlavní výhodou srdce je fakt, že je v něm spousta místa – dost místa pro všechny. Na čase v podstatě vůbec nezáleží.

Uvědomila jsem si, že, abych se cítila „dobře“, musím být sama sebou, nemohu hrát hru. Na začátku té změny, o které již byla řeč, jsem totiž měla, jakousi přirozenou, tendenci hrát – vypadat dospělejší, chytřejší, zkušenější… lepší. Kdepak – takový přístup vede do záhuby; život je scénář, který se píše až tehdy, když člověk vkročí na jeviště. Netvrdím, že by to celé mělo být o improvizaci, přesto si člověk musí umět poradit. A neběží pouze autorská díla – jedná se o komplexní tvorbu, v níž se vyskytují i komedie, tragédie i něco mezi tím. Kolikrát je to dřina. Co je ovšem důležitější – je to zábava. Život by člověka měl bavit.

A zábavný život poskytuje člověku to vůbec nejlepší – umět mít rád. Myslím si, kterak se i v dalších dnech budu tohoto sousloví držet. Neboť představím-li si, že držím dědovu ruku (nebo že on drží mou), je to krásné. A to je další důvod k tomu být krásně tady a teď. Chytnout za ruku, pohladit, poděkovat, potěšit, obejmout. Věci, které rozhodně mají smysl. Přála bych si, aby zaujímaly více prostoru i v reálném životě, nejen v amerických, speciálně vánočních, filmech. Vždyť Vánoce – to není jen datum. Je to stav mysli.

 

SPĚCHEJME MILOVAT LIDI, PROTOŽE RYCHLE ODCHÁZEJÍ.

 

 

Autor: Kateřina SvobodováKateřina | neděle 21.12.2014 8:00 | karma článku: 3,64 | přečteno: 124x
  • Další články autora

Kateřina SvobodováKateřina

Platonická

Venku mráz a rozehřáté srdce – v něm skrytý hlas, který chtěl by říct – tolik slov a nemůže je přece snadno vyslovit...

7.1.2015 v 19:30 | Karma: 4,59 | Přečteno: 193x | Poezie a próza

Kateřina SvobodováKateřina

Od nekonečna ke kolibříkovi

Nekonečno. Tuto množinu bez konce a bez hranic jsem s trochou fantazie i nadsázky hravě vypočítala hned na začátku nového letopočtu. 2 + 0 + 1 + 5 = 8 → ∞.

2.1.2015 v 18:45 | Karma: 7,52 | Přečteno: 324x | Společnost

Kateřina SvobodováKateřina

Jaký byl Ježíšek

Našla jsem ve svém životě další otázku, která asi už navždycky zůstane jen otázkou. „Jaký byl Ježíšek?“

26.12.2014 v 19:00 | Karma: 8,04 | Přečteno: 375x | Společnost

Kateřina SvobodováKateřina

Okno

Kapka za kapkou a okno stále smutnější, krtek mává rukou a kalendář je prázdnější...

11.12.2014 v 22:55 | Karma: 4,37 | Přečteno: 157x | Poezie a próza

Kateřina SvobodováKateřina

Už je čas...

Zatímco mám do zimního zkouškového období zapsáno již mnoho zkoušek, stále si připadám jako málo popsaná tabule. Chci tím, mimo jiné, říct – utíká to.

9.12.2014 v 20:17 | Karma: 5,14 | Přečteno: 215x | Společnost

Kateřina SvobodováKateřina

Součásti

Své kouzlo skrývá každé zákoutí, do něhož člověk kdy zabloudí – přes všechnu špínu, vůni i rez, štěstí si nelze vystřelit na pouti.

5.12.2014 v 10:00 | Karma: 4,64 | Přečteno: 139x | Poezie a próza

Kateřina SvobodováKateřina

Na světě je velká spousta lidí...

„Jsou lidé, se kterými se člověk zná celý život, a přesto má pocit, že je stále nepoznal. Ale jsou i takoví, se kterými se člověk jednoho dne potká – a okamžitě má pocit, jako by je znal celý život.“

20.11.2014 v 8:00 | Karma: 4,81 | Přečteno: 234x | Společnost

Kateřina SvobodováKateřina

Úvahy

... trochu z rozmaru, více z rozvahy. Udržet si nadhled – heslo, jež ponoukává k podhledu.

30.10.2014 v 20:43 | Karma: 7,07 | Přečteno: 296x | Společnost

Kateřina SvobodováKateřina

Milovat

Je to umění. Je to cesta. Je to vtělení. Nelze přestat. ... Za světla z kaváren vracet se domů, sny čerstvě z továren přinést si k tomu.

25.10.2014 v 21:50 | Karma: 8,19 | Přečteno: 453x | Poezie a próza

Kateřina SvobodováKateřina

Velká radost

„Nemáme co ztratit a nemáme proti čemu bojovat.“ Právě tahle věta se mi vybavila v momentě, kdy jsem pomalu odložila na stoleček kávu z automatu. Byla jsem tam sama.

21.10.2014 v 22:15 | Karma: 6,60 | Přečteno: 272x | Společnost

Kateřina SvobodováKateřina

„Pro“ testuji

„Čas si vymysleli lidé, aby věděli, od kdy do kdy a co za to.“ Jde být ještě člověkem a nechtít vědět od kdy, do kdy a co za to? Své „pro“ testuji.

30.9.2014 v 22:28 | Karma: 4,67 | Přečteno: 207x | Společnost

Kateřina SvobodováKateřina

Večer na téma: "Být, či nebýt?"

Shakespeare W.: Hamlet. Dovolím si pohled z jiného úhlu. Ne lepší. Ne správný. Prostě jiný.

28.9.2014 v 23:31 | Karma: 6,10 | Přečteno: 246x | Společnost

Kateřina SvobodováKateřina

Divně je mně

Zatímco dojídám zbytek koláče, vidím, že nejenom obloze je do pláče. Tak zbytečně těžké břímě někdy člověk nese! Bojím se však, jestli snadněji celou pravdu snese?

12.9.2014 v 22:05 | Karma: 7,98 | Přečteno: 349x | Poezie a próza

Kateřina SvobodováKateřina

Nad hrobem

V jednom konkrétním okamžiku jsem si připadala tak strašně osamělá a přitom s někým zároveň. Zvláštní pocit. Já – sama se sebou – a svými myšlenkami. Večerem se nesla právě znějící duchovní melodie z kostela sv. Petra a Pavla. A nad hroby se jakoby vznášel klid. Ticho.

6.9.2014 v 22:25 | Karma: 8,01 | Přečteno: 246x | Společnost

Kateřina SvobodováKateřina

Návštěva

Jdeme na to špatně. ... Nenáviděly se. Bojovaly proti sobě. A vítězka bere všechno!

29.8.2014 v 20:45 | Karma: 6,49 | Přečteno: 243x | Společnost

Kateřina SvobodováKateřina

O věcech

Nevím zkrátka vůbec proč, ale prostě jsem si to dneska nechala líbit... úplně VŠECHNO.

24.6.2014 v 19:45 | Karma: 6,75 | Přečteno: 215x | Společnost

Kateřina SvobodováKateřina

Tajemství

Dlouhé okamžiky jsem pak postávala u okna a klidně jsem se nechávala unášet pocity ze západu slunce. A podobně jako oranžové mraky nad Hněvínem pluly mou hlavou i myšlenky. Už dávno jsem o tom chtěla napsat. Jako Karel Čapek napsal „Obyčejný život“ nebo Byrne Rhonda „Tajemství“; chtěla jsem napsat o tom, že i ty zdánlivě nejobyčejnější chvíle života v sobě skrývají tajemství. Potom však slunce náhle zmizelo, oranžová barva se rozplynula v šeď a mně se jakoby rozbilo srdce. Cítila jsem to – jen prázdno a divný chlad – ačkoliv byl horký letní den.

21.6.2014 v 21:30 | Karma: 6,75 | Přečteno: 215x | Společnost

Kateřina SvobodováKateřina

Ať žijou neroboti!

„Vrr,“ líbivě si vrněl. Znal i ta nejtajnější lidská zákoutí, poctivě vstřebával vše takřka do posledního drobečku. Člověk si snadno zvykl na jeho standardní výkon. Přestože byl pokaždé na vynikající úrovni, jeho práce začala být postupně považována za něco zcela obyčejného – za samozřejmost, a proto všechny velmi, velmi překvapilo, když náhle nefungoval tak, jak by měl, jak si člověk zvykl. Vysavač jednoho krásného dne prostě vypnul, leč při vysávání ještě nějakou chvilku plnil svůj úkol, jenže pak přišel zlom, náhle, nečekaně. Zelený robůtek již dál nemohl, neboť v jisté fázi cosi nevstřebal.

16.5.2014 v 21:06 | Karma: 7,07 | Přečteno: 295x | Společnost

Kateřina SvobodováKateřina

Večerní

Na chodník dopadá stín, v ulici zavládl klid – blahem zas zašustil splín, do mých žil byl vlit.

12.5.2014 v 21:18 | Karma: 5,81 | Přečteno: 134x | Poezie a próza

Kateřina SvobodováKateřina

Setkání

Možná by to mohlo znít absurdně, ale potkala jsem dneska své druhé já, aniž by se v tomto případě jednalo o mé dvojče. Naše „já“ se střetla nejprve pohledem, poté něčím jakoby vyšším – myšlenkou. V jistý okamžik jsme pochopila, že vlastně absolutně nezáleží na rozdílnosti každé lidské bytosti, natožpak na leckterém úsudku předem – předsudku – běží přeci o porozumění.

3.5.2014 v 0:56 | Karma: 7,20 | Přečteno: 229x | Společnost
  • Počet článků 131
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 501x
Osobní stránky: www.katerina-allanova.estranky.cz

Seznam rubrik